o powinno zawierać drugie śniadanie?

Drugie śniadanie nie jest posiłkiem obfitym, ma pokrywać 10 - 15% dziennego zapotrzebowania energetycznego dziecka. Powinien być to jednak posiłek w pełni wartościowy i dostarczać dziecku wszystkie składniki odżywcze.

Najczęściej drugie śniadanie to gotowa kanapka. Najlepiej kanapkę wykonać z pieczywa pełnoziarnistego (pieczywo razowe, graham, pumpernikiel). Spożywanie pieczywa z grubego przemiału wpływa na regulowanie pracy przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednią podaż energii, białka, witamin z grupy B, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego. Do kanapki dodajmy produkt białkowy, z mięs preferowane: wędlina chuda, mięsa pieczone. Kanapka może być także z dodatkiem twarogu, plasterka żółtego sera. Dobrym dodatkiem do kanapki będzie sałata, cykoria, plasterki pomidora czy kawałki papryki.

Do kanapki warto dołączyć obrane i pokrojone warzywa, tak przygotowane, aby dziecko mogło łatwo je zjeść np. pokrojone w słupki (papryka, marchewka, kalarepka) lub podane w całości (rzodkiewka, pomidorki koktajlowe). Można także dla urozmaicenia dać dziecku owoc sezonowy. Pokrojone owoce i warzywa dziecko może zabrać ze sobą w plastikowym pojemniku na żywność.

Napojami uzupełniającymi drugie śniadanie powinny być: woda mineralna, soki owocowe i warzywne lub napoje mleczne: kefir, jogurt oraz maślanka, które dodatkowo stanowią dobre źródło wapnia.

Zamiast chipsów

Dzieci preferują słodycze oraz słone przekąski. Produkty te jedynie tłumią uczucie głodu nie dostarczając organizmowi składników odżywczych. Zjedzenie pełnowartościowego drugiego śniadania może w dużym stopniu ograniczyć sięganie dziecka po batonika czy chipsy. To samo dotyczy słodkich napojów, których picie wypiera spożycie soków czy napojów mlecznych. Słodkie napoje mają ponadto duże ilości kalorii.

Drugie śniadanie – ważne dla całej rodziny!

Bez czynnego udziału rodziców dziecko nie nauczy się jak racjonalnie przygotować drugie śniadanie. Dzieci uczą się przez naśladownictwo. Jeśli rodzice nie jedzą rano śniadania, w pospiechu wybiegają z domu do codziennych obowiązków, trudno będzie przekonać dziecko aby spożywało ten posiłek. Dlatego dobrym pomysłem jest uczenie dziecka wspólnego robienia kanapek. W przypadku starszych dzieci możemy umówić się, że każdy członek rodziny raz w tygodniu przygotuje drugie śniadanie dla wszystkich. Ważne jest abyśmy pamiętali, że zdrowe drugie śniadanie nie wymaga dużych nakładów finansowych. Dobre nawyki żywieniowe zaprocentują w przyszłości i przygotowanie śniadania nie będzie problemem.

Często zdarza się, że rodzice dają dziecku do szkoły pieniądze na zakup żywności. Niestety przy niewłaściwym asortymencie sklepiku szkolnego lub nieprawidłowych nawykach żywieniowych dziecka taka forma dostępności posiłku powodować może zakup produktów nie wartościowych, które nie spełniają założeń posiłku jakim jest drugie śniadanie.

Drugie śniadanie

  • dwie kromki chleba razowego żytniego posmarowane masłem
  • 2 plasterki schabu pieczonego, 2 listki sałaty, plasterki pomidora, plasterki świeżego ogórka
  • jabłko
  • jogurt pitny
  • bułka graham, twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem doprawiony ziołami
  • pokrojona w paski połowa czerwonej papryki
  • woda mineralna