Warto więc od najmłodszych lat zwracać uwagę na dietę swoich pociech i przekazywać im prawidłowe nawyki żywieniowe.

Śniadanie przedszkolaka powinno być bogate w składniki budulcowe: białko, węglowodany, zdrowe tłuszcze, a także wapń, witaminy, żelazo i błonnik. Maluchowi można podać produkt mleczny (twarożek, jogurt, ser, zupa mleczna), rybę, jajka, owoce i warzywa oraz produkty zbożowe. Ważne, aby urozmaicać przyrządzane dania, ponieważ dzieci w tym wieku często są wybredne. Kilka pomysłów na proste i zdrowe śniadania:

  •  Kolorowe kanapki z ciemnego pieczywa posmarowane dobrej jakości tłuszczem. Do tego chuda wędlina, ser, twarożek lub jajka na twardo plus sezonowe warzywa.
  •  Muesli z dodatkami czyli płatki owsiane z jogurtem lub mlekiem wzbogacone suszonymi owocami.
  •  Jajka pod różną postacią: na miękko, na twardo lub sadzone. Jajecznica z cebulką, pomidorem i chudą szynką powinna skusić nawet największego niejadka.

Śniadanie dla ucznia

Pierwszy posiłek jest również ważny dla dzieci w wieku szkolnym, które czerpią z niego energię na wszystkie aktywności umysłowe i fizyczne w ciągu dnia. Uczniowie, którzy spożywają w domu śniadanie są mniej podatni na stres, odznaczają się lepszą koncentracją 
i mają mniejsze problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi. Równie istotne jest drugie śniadanie, które dzieci powinny zabierać ze sobą do szkoły, aby nie opaść z sił podczas lekcji. Rodzice często bagatelizują tę kwestię dając dzieciom kilka złotych na zakupy w szkolnym sklepiku, w którym dostępne są przeważnie kaloryczne przekąski. Ich częste spożywanie może prowadzić nie tylko do nadwagi, ale także rozwoju innych, groźnych schorzeń.

Na talerzu śniadaniowym ucznia powinny znaleźć się przetwory mleczne (twaróg, jogurty, kefiry), pieczywo pełnoziarniste posmarowane dobrym tłuszczem lub płatki zbożowe bez cukru. Nie może zabraknąć warzyw i owoców. Rolę drugiego śniadania doskonale odegra zdrowa kanapka. Pełnoziarniste pieczywo należy posmarować dobrym tłuszczem, aby wszystkie witaminy zawarte w kanapce zostały przyswojone przez organizm. Element białkowy to chuda wędlina lub żółty ser, jajko na twardo lub pasta kanapkowaz twarożku. Niezbędne będą też warzywa: sałata, pomidor, ogórek, rzodkiewka, paprykę. Do picia warto dać dziecku wodę lub niedosładzany sok.