Co zapakować do szkolnej śniadaniówki?

Jak mantra powtarzane są slogany na temat tego jak ważny jest posiłek w szkole, o tym, że śniadanie daje moc, że to paliwo dla mózgu. Niestety oglądając szkolne lunchboxy bardzo często mamy wrażenie, że to raczej hasła „cukier krzepi” i „nie żałuj dziecku cukru” są nadal na fali. Przed pierwszym dzwonkiem warto się zatrzymać i naprawdę zastanowić nad tym co i dlaczego będziemy pakowali dziecku do szkoły.

Jak powinna wyglądać śniadaniówka?

Po 3-4 godzinach spędzonych w szkole przychodzi czas na dolewkę „paliwa”. Zasoby energii niezbędne do utrzymania odpowiedniego poziomu skupienia, prawidłowego chłonięcia nowych informacji i dobrego humoru uzupełnić powinno odpowiednio zbilansowane drugie śniadanie.

W skład drugiego śniadania wchodzić powinny:

  • Różnokolorowe warzywa – sprawdzą się np. marchewki, rzodkiewki, papryka, pomidorki koktajlowe, kalarepka, ogórki, również w formie kiszonej (są one źródłem witamin i składników mineralnych, poza tym powinny być podstawą naszej diety).
  • Pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, kasza, makaron lub dania z pełnoziarnistej mąki np. naleśniki lub placuszki (są one źródłem nie tylko węglowodanów, czyli energii, ale również błonnika, witamin z grupy B, żelaza, cynku, fosforu czy magnezu).
  • Ulubione owoce – w całości sprawdzą się: jabłko, brzoskwinia, nektarynka, gruszka, śliwki, mandarynki, banan, borówki, truskawki, morele, pokrojone i zapakowane: mango, ananas, melon, arbuz. Od czasu do czasu może być to owocowy lub owocowo-warzywny koktajl (w zdrowy sposób osłodzą naszym pociechom dzień).
  • Jajko, nasiona roślin strączkowych, np. cieciorka lub soczewica, pasta z nasion strączkowych np. hummus czy orzechów, twarożek, ser, maślanka, kefir lub jogurt naturalny, rzadziej mięso (są one źródłami białka, podstawowego budulca organizmu).
  • Dodatek tłuszczu – orzechy, nasiona, pestki lub odrobina oleju lub oliwy (odpowiadają za prawidłowy rozwój układu nerwowego, wzmacniają odporność i ułatwiają wchłanianie witamin A, D, E i K).
  • Napój – woda (można do niej dodać plasterki cytryny, pomarańczy, limonki, listki świeżej mięty, melisy) lub napar lub herbata.

Przykładowe zestawy:

  1. placuszki z jagodami / brzoskwinia / słupki kolorowych papryk / mała garstka nasion słonecznika / woda z cytryną i miętą;
  2. kanapka z pieczywa razowego z hummusem i suszonymi pomidorami / kilka pomidorków koktajlowych / gruszka / herbata owocowa;
  3. domowe pełnoziarniste tortille z mozzarellą i warzywami / słupki marchewki / cząstka gorzkiej czekolady / mała kiść winogron / woda z plasterkiem pomarańczy.

Aby zachęcić dzieci do jedzenia drugiego śniadania:

  • Działajmy RAZEM – zaprośmy dziecko do planowania i przygotowywania śniadaniówki. Starajmy się dawać im kontrolowany wybór – np. „chcesz dziś do szkoły dostać banana czy jabłko?”
  • Zapakujmy fajnie – powinno być wygodnie, tak żeby dziecko z łatwością mogło przewieźć i zjeść posiłek. Estetyka zapakowania posiłku jest również ważna: fajny lunchbox i butelka na wodę, ładnie pokrojone warzywa, liścik z zabawnym hasłem lub inne dodatki zachęcą do sięgnięcia po II śniadanie.
  • Przykład górą – niech cała rodzina zabiera II śniadanie na wynos, zarówno starsze rodzeństwo jak i rodzice.

Mamy nadzieję, że te wskazówki przyczynią się do tego, że drugie śniadanie Twojego dziecka będzie dawać mu prawdziwą moc. Posiłek w szkole jest ważny dla zdrowia, możliwości intelektualnych i kształtowania nawyków żywieniowych dziecka i nastolatka, jak również nas, dorosłych – dbajmy, o to.


 

Fundacja Szkoła na Widelcu działa na rzecz poprawy jakości żywienia dzieci i młodzieży w Polsce. Uczy, jak jeść zdrowo, ale również smacznie. Tworzy i realizuje programy edukacyjno-kulinarne dla dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników stołówek bazujące na połączeniu zajęć teoretycznych i praktycznych. W roku 2017 Fundacja uruchomiła bezpłatny Ogólnopolski Program Edukacji Żywieniowo-kulinarnej „Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu” w którym udział wzięło już ponad 275 000 dzieci z klas I-III szkół podstawowych w całej Polsce.

Zapraszamy szkoły do rekrutacji do III edycji programu na stronie www.dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl.