Witaj szkoło!

Już za chwilę nowy rok szkolny, a wraz z nim nowe wyzwania. Dziecko odżywiane prawidłowo lepiej funkcjonuje w szkole, jest wydolne fizycznie, jego samopoczucie jest dobre. Posiłek szkolny stanowi nieodłączny element zdrowego żywienia każdego dziecka. Dlatego tak ważne jest drugie śniadanie, które najczęściej dziecko przynosi z domu. Od kilkunastu lat wyzwaniem dla szkoły jest epidemia nadwagi i otyłości, które pojawiają się w następstwie nieprawidłowego  sposobu żywienia oraz małej aktywności fizycznej.

Urozmaicenie

Każda grupa produktów spożywczych jest źródłem innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych. Produkty mleczne dostarczają wapń i białko, ale nie zawierają witaminy C, którą mają m.in. owoce i warzywa. Dlatego dieta dziecka powinna zawierać artykuły spożywcze z różnych grup żywności.

Produkty zbożowe

Należy wybierać produkty z tzw. grubego przemiału, są bowiem bogatsze w składniki odżywcze, zawierają więcej witamin, szczególnie witamin z grupy B, składników mineralnych (magnez, cynk) oraz błonnika. Polecane jest pieczywo pełnoziarniste (razowe, graham), ryż brązowy, kasza gryczana i jęczmienna oraz razowy makaron.

Warzywa i owoce w każdym posiłku

Dieta ucznia powinna uwzględniać różnorodne warzywa i owoce, ponieważ dostarczają składników mineralnych, witamin, flawonoidów i błonnika. Najlepiej żeby warzywa i owoce były obecne w każdym posiłku. Warto do szkoły dać dziecku umyte i pokrojone już warzywa w pojemniku przeznaczonym na żywność.

Mleko i jego przetwory

Są najważniejszym źródłem wapnia w diecie, składnika niezbędnego do budowy zdrowych kości i zębów. Mleko jest źródłem białka a także witamin (A, D, B2). Uczeń powinien wypijać 3 szklanki mleka dziennie lub część mleka zastępować przetworami mlecznymi (jogurty, kefiry, maślanka lub serami twarogowymi, żółtymi).

Produkty białkowe

Nasze dziecko rośnie i potrzebuje pełnowartościowego białka, którego źródłem powinno być: chude mięso (drób, wołowinę, chuda wieprzowinę), ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych, orzechy. Ryby morskie (makrela, śledź, sardynka, łosoś)  zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które wpływają na prawidłowa prace mózgu – nie może więc ich zabraknąć w diecie ucznia.

Ograniczaj słodycze

Dzieci lubią słodycze i trudno je zupełnie wyeliminować z diety. Należy jednak podjąć kroki w celu ich ograniczenia, zwłaszcza jeśli dziecko nie wyobraża sobie dnia bez „czegoś słodkiego”. Cukry proste – główny składnik słodyczy są czynnikiem ryzyka nadwagi, otyłości, cukrzycy typu 2, próchnicy zębów. Częste pojadanie słodyczy miedzy posiłkami zmniejsza apetyt dziecka na pełnowartościowe pożywienie a często prowadzi także do rezygnacji ze zdrowego posiłku. Zamiast batona zaproponujmy dziecku koktajl mleczny z ulubionymi owocami, galaretkę owocową czy budyń mleczny.

Ograniczaj sól

Sól w potrawach należy zastępować aromatycznymi ziołami (majeranek, bazylia, oregano, czosnek, tymianek). Ograniczać należy również spożywanie słonych przekąsek (chipsy, słone paluszki itp.). Duże ilości soli znajdują się także w gotowych produktach – chlebie, serach, wędlinach a także daniach w puszkach, zupach i sosach w proszku.

Woda

W racjonalnym żywieniu dziecka ogromną rolę odgrywa odpowiednia podaż płynów. Dzieci powinny pić codziennie co najmniej 6 szklanek wody. W przypadku dni o intensywniejszym wysiłku fizycznym (zajęcia WF, inne zajęcia sportowe) podaż płynów powinna być znacznie większa. Zaleca się picie wody, herbatek owocowych niesłodzonych, soków warzywnych i owocowo-warzywnych.

Drugie śniadanie do szkoły

Powinno składać się z produktu zbożowego np. kanapki z pieczywa razowego, produktu białkowego (ser, twaróg, schab pieczony), warzyw (plasterki pomidora, pokrojona marchewka, papryka, kalarepka, rzodkiewka, sałata) i owocu sezonowego. Do picia dajemy dziecku wodę lub napój mleczny (pitny jogurt, kefir, maślankę).

Przykład rodzica bezcenny!

Starajmy się choć jeden posiłek w ciągu dnia zjeść razem z dzieckiem. Nasze wybory żywieniowe będą powielane przez dzieci. Należy także pamiętać o spokojnej atmosferze przy stole. Pośpiech nie sprzyja kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Wspólny posiłek daje także możliwość rozmowy.