1. Według dietetyków o nieprawidłowa masa ciala ma wpływ na nasze zdrowie i może prowadzić do rozwoju chorób?

Na negatywne skutki nieprawidłowego żywienia szczególnie narażone są dzieci i młodzież. Niedożywienie może prowadzić do zahamowania rozwoju fizycznego, intelektualnego czy zaburzeń odporności. Z kolei otyłość u dzieci wpływa na zdrowie w życiu dorosłym imoże w konsekwencji prowadzić do rozwoju chorób, takich jak: cukrzyca czy nowotwory złośliwe.

2. Niedobory witamin i minerałów u dzieci – jak   im zapobiegać?

Prawidłowo zaplanowany jadłospis powinien zawierać w przeważającej ilości produkty zbożowe (5 porcji dziennie) oraz warzywa (3-4 porcje) i owoce (2-3 porcje). Warzywa, owoce i produkty zbożowe są dobrym źródłem błonnika, składników mineralnych i witamin. Należy pamiętać, że owoce i ich przetwory (np. soki) zawierają oprócz wartościowych witamin i błonnika duże ilości cukrów prostych,  których spożycie powinno być ograniczane dlatego powinno się spożywać więcej warzyw niż owoców. 

Chude mleko i jego przetwory powinny być spożywane w ilości 3 porcji dziennie. Z grupy mięs, ryb oraz jaj powinno się spożywać 1-2 porcje dziennie. Ryby pochodzenia morskiego ze względu na zawartość kwasów omega 3 powinno się spożywać co najmniej 2 razy w tygodniu. Należy ograniczać ilość tłuszczu pochodzenia zwierzęcego. Do przyrządzania potraw oliwek powinno stosować się oleje roślinne. Zdrową przekąską mogą być orzechy oraz nasiona: pestki słonecznika czy dyni.

3. Jak zachęcić dziecko do jedzenia nowych produktów?

Nawyki żywieniowe i upodobania do smaków kształtują się już we wczesnym dzieciństwie. Jeżeli chcemy namówić dziecko do zjedzenia nowego produktu, musimy mu w tym pomóc. Nowy produkt należy oferować kilka razy nie zrażając się pierwszą odmową. Do próbowania najlepiej sprawdzają się małe porcje

Dobrym pomysłem może być nadawanie nowym bądź nie lubianym potrawom, intrygujących nazw, np. gotowane brokuły mogą być „Drzewkami Siłacza”- wyjaśniając dziecku, że dzięki nim będzie zdrowe i silne.

4. Dzieci często nas naśladują a więc ważne jest tez nasze zachowanie, nasze nawyki przy wspólnych posiłkach Jakie są najczęstsze błędy w żywieniu dzieci?

Pierwsze śniadanie przed wyjściem do szkoły zjada jedynie 55% uczniów. Drugie śniadanie- tylko 42%. Dzieci najczęściej kupują w sklepiku szkolnym słodycze. Na drugim miejscu są napoje słodzone oraz chipsy. Produkty te mają duże ilości kalorii i przy tym niską wartość odżywczą. Tłumią ponadto uczucie głodu i wypierają z jadłospisu wartościowe produkty i potrawy. U dzieci i młodzieży obserwuje się tendencję nadmiernego spożycia kalorii w stosunku do wydatku energetycznego (aktywności fizycznej) . Diety dzieci i młodzieży czeto nie są prawidłowo zbilansowane. Wśród dzieci obserwuje się zbyt małe spożycie owoców i warzyw- tylko co czwarte dziecko spożywa zalecane 4-5 porcji warzyw i owoców dziennie.