decydowana większość z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że picie wody jest ważne dla naszego organizmu. Mimo to problem spożywania niedostatecznej ilości wody dotyka ogromnej liczby osób. Podczas wizyt słyszę od Pacjentów, że nie odczuwają pragnienia, że woda im nie smakuje lub że jest za zimno na picie wody. Warto zatem zastanowić się dlaczego należy dbać o nawodnienie organizmu.

Nasze ciało składa się w ok. 70 proc. z wody, ciało dziecka zawiera jej o kilka procent więcej. Woda bierze udział w procesach biochemicznych naszego organizmu, wpływa na regulowanie ciśnienia krwi, wypłukiwanie toksyn, systematyczność wypróżnień. To tylko kilka z zalet płynących ze spożywania wody.

Skoro wiemy już po co mamy pić wodę, warto wiedzieć ile jej spożywać.

Zgodnie z obecnymi wytycznymi do ukończenia 6. miesiąca życia zalecane jest wyłączne karmienie piersią. Oznacza to, że dziecko nie otrzymuje w tym czasie dodatkowego pokarmu ani dodatkowego płynu. Wyjątek stanowi podanie niezbędnych leków.

Niemowlak po ukończeniu 6. miesiąca życia do 12. miesiąca potrzebuje ok. 800 ml wody, nieco starsze dziecko (do 3. roku życia) powinno spożywać w okolicach 1300 ml, a przedszkolak ok. 1700 ml. Przyjmuje się, że dla dorosłej osoby optymalna ilość wody waha się w okolicach 2-3 litrów. Należy pamiętać, że około 25 proc. potrzebnej nam wody dostaje się do organizmu wraz z jedzeniem. Wysoka temperatura czy wzmożona aktywność fizyczna wpływają na wzrost zapotrzebowania na wodę.

Podstawę nawadniania organizmu powinna stanowić woda. Nie sok. Nie herbata. Woda.

Dzieciom do 3. roku życia powinniśmy podawać wodę źródlaną lub mineralną niskozmineralizowaną (<500mg/1l składników mineralnych). Dla dzieci starszych i dla siebie wybierajmy średniozmineralizowaną (500-1500mg/l).

Nie wykazano żadnego pozytywnego wpływu podawania dzieciom przed ukończeniem 6. miesiąca życia soków lub dosładzanych napojów. Zbyt wczesne ich wprowadzanie może wpłynąć na ryzyko zastąpienia łatwo przyswajalnych witamin i składników mineralnych z mleka matki tymi trudniej przyswajalnymi z soków. Może to prowadzić do spowolnienia wzrostu i niedożywienia małego organizmu. Zgodnie z zaleceniami AAP powinniśmy wstrzymać się z podawaniem dziecku soków do ukończenia 12. miesiąca życia. Dzieciom w wieku od 1 do 3 lat można podawać sok stuprocentowy w ilościach nie przekraczających 120 ml, od 4 do 6 lat – 180 ml, a dzieciom powyżej 6. roku życia nie zaleca się ilości przekraczającej 240 ml/dzień.

Osoby dorosłe również powinny kontrolować ilość spożywanych soków. Wbrew pozorom nie są one sprzymierzeńcem utrzymywania szczupłej sylwetki. Warto pamiętać, że zarówno dla dziecka, jak i dla dorosłego lepszym rozwiązaniem jest zjedzenie jabłka czy marchewki niż soku z nich zrobionego.

W zdrowej diecie nie ma miejsca na napoje dosładzane. Pamiętajmy, że „wody smakowe” mogą zawierać nawet 3 łyżeczki cukru w jednej szklance! Słodkie napoje osiągają równowartość kilkudziesięciu łyżek cukru na 1 litr!

Jeżeli nie przepadasz za smakiem „zwykłej” wody, dodaj do niej plasterek cytryny czy pomarańczy. Smak możesz przełamać również, dodając kilka listków mięty.