Dziecko jest osłabione, rozdrażnione, gorzej się uczy, spada jego odporność i często cierpi na infekcje. Za prawidłową dietę dziecka odpowiadają oczywiście jego opiekunowie, ale sami często nie zdają sobie sprawy, że zdrowa, zbilansowana dieta to dzisiaj za mało.

W poszukiwaniu dobrej żywności

Smutna prawda naszych czasów jest taka, że chociaż mamy w bród żywności to odznacza się ona niską jakością. Nie dotyczy to wcale tylko żywności z hipermarketów. Mięso, wędliny, nabiał w procesie masowej produkcji są przetwarzane, zanieczyszczane, często dodaje się do nich sztucznych polepszaczy. Możemy powiedzieć, że to „żywność identyczna z naturalną”, ale nie mająca z naturą już wiele wspólnego. Co więcej, spada jakość owoców i warzyw, np. w jabłkach odnotowuje się o 50-60% mniej witaminy C niż kiedyś, a w uchodzącym za kwintesencję zdrowia szpinaku nawet o 70% mniej magnezu. To konsekwencja wyjałowienia gleby i zanieczyszczania jej metalami ciężkimi i ołowiem. Żywność staje się też uboższa w trakcie zamrażania, przechowywania, smażenia, gotowania i chemicznego przetwarzania. Niestety takie pożywienie nie dostarcza ani nam, ani naszym dzieciom odpowiedniego poziomu składników odżywczych (dziennie potrzebujemy ich ok. 100, w postaci witamin, minerałów, pierwiastków śladowych, aminokwasów i tłuszczów). Ich brak nieuchronnie doprowadzi do choroby.

Recepta na zdrowie dziecka

Co możemy zrobić, aby uchronić nasze pociechy przed negatywnymi skutkami niedoborów niezbędnych dla organizmu składników? Przede wszystkim szukajmy żywności z ekologicznych, sprawdzonych upraw, małych gospodarstw, które nie produkują żywności na skalę przemysłową, a dodatkowo legitymują się odpowiednimi certyfikatami. Powinniśmy jednocześnie uzupełniać dietę dziecka suplementami. Taką suplementację mogą rozpocząć już kobiety w ciąży i karmiące piersią, na rynku dostępne są specjalnie przygotowane dla nich kompleksy witamin, z których pośrednio korzysta też maluch. Kolejnym krokiem są zestawy witamin dla niemowląt i dzieci, które zapewniają im podaż witamin niezbędnych do prawidłowego wzrostu, rozwoju narządów wewnętrznych, układu nerwowego, wreszcie odporności. Suplementy przeznaczone dla dzieci powinny zawierać: kwasy omega-3, 6, 9, witaminę C, E, PP, B5, B6, B12, kwas foliowy oraz cynk. Zawsze warto skonsultować rodzaj suplementacji z pediatrą opiekującym się naszym dzieckiem.