Jak szybko po porodzie można wrócić do aktywności fizycznej?

Nie jestem specjalistką, ale konsultowałam się z lekarzami, trenerami, fizjoterapeutami i okazuje się, że wiele zależy od tego, jaki był poród. Jeśli naturalny, to najlepiej dać sobie ok. 6 tygodni na to, aby nieco odpocząć, dać mięśniom czas, aby wróciły na swoje miejsce. A w przypadku ciężkiego porodu czy cesarskiego cięcia zaleca się, żeby nie trenować przez pierwsze 8 do nawet 12 tygodni. Mi lekarz pozwolił po 6. tygodniach, ale wolałam się jeszcze upewnić u fizjoterapeuty, który sprawdził stan moich mięśni brzucha i do treningów wróciłam po 7. tygodniach, ale zaczęłam od bardzo spokojnych.

W jaki sposób młode mamy mogą wrócić do aktywności fizycznej?

To zależy od tego, jaka była ich aktywność przed ciążą i w czasie jej trwania. Podstawowa zasada: nie wolno zaczynać tam, gdzie się skończyło, a właściwie trzeba zacząć budować swoją formę na nowo. Sama zaczynałam od spacerów, teraz trenuję marszobiegi. Ale czuję, że moje ciało nie jest przygotowane na większy wysiłek, ścięgna są bardziej rozluźnione, to samo mięśnie. Organizm po ciąży pozbawiony jest wielu minerałów, stąd o wiele łatwiej w tym czasie o kontuzje czy złamania. Bardzo polecam, zanim zdecydujemy się wrócić do aktywności fizycznej po porodzie, wybrać się do fizjoterapeuty. To bardzo przydatne, zwłaszcza po cesarskim cięciu, kiedy mięśnie brzucha zostały przerwane. Na początek też dobrze zacząć od ćwiczeń rozciągających, czyli np. jogi, pilatesu, a nie takich, które są bardzo skoczne. Musimy wzmocnić mięśnie dna miednicy, a wiele ćwiczeń aerobowych je osłabia. Na zrzucanie wagi i ostry wycisk jeszcze przyjdzie czas, teraz trzeba się wzmocnić, popracować nad tym, co ciąża i poród osłabiły. Polecam też pływanie, bo nie tylko pomaga wrócić do formy, ale także wzmacnia mięśnie pleców, co pomaga przy noszeniu dziecka.

Jak udaje ci się znaleźć czas na treningi?

Trzeba się dobrze zorganizować, nie ma innej metody. Z moim partnerem staramy się ustalać plan naszego dnia tak, żeby każde z nas miało czas na aktywność. Wykorzystujemy jakieś wolne momenty, dlatego zdarza się, że wychodzę na trening przed 6 rano, ale myślę, że jeśli się chce i pomyśli, jak to zaplanować, to zawsze uda się znaleźć wolną godzinę.

Zauważyłaś może, żeby karmienie piersią miało wpływ na Twoją formę?

Nie czuję różnicy i nie sądzę, żeby karmienie miało wpływ na to, czy chce nam się uprawiać sport, czy nie. Wydaje mi się jednak, że wiele kobiet może popełniać błąd, chcąc zbyt szybko wrócić do formy. Przechodzą na dietę ze zmniejszoną liczbą kalorii, do tego dodają aktywność fizyczną. Wtedy rzeczywiście może pojawić się problem, bo do samej produkcji pokarmu nasz organizm potrzebuje dziennie ok. 500 kcal, więc jeśli dołączymy do tego aktywność i ograniczymy jedzenie, to rzeczywiście może pojawić się problem z pokarmem. Na chudnięcie przyjdzie czas później, teraz warto pomyśleć o tym, by zdrowo się odżywiać i stopniowo zrzucać kilogramy.

Jaką aktywność polecasz mamom z małym dziećmi?

Myślę, że ciekawą opcją jest basen czy specjalne zajęcia, np. jogi dla mam z dziećmi. Sama ich jeszcze nie próbowałam, bo zwykle są one dla maluchów, które skończyły 3. lub 4. miesiąc życia, ale wydaje mi się to bardzo ciekawe.