Jakie jest zapotrzebowanie naszych dzieci i młodzieży na wodę?

W Instytucie Żywności i Żywienia opracowano normy, z których możemy się dowiedzieć, ile poszczególnych składników odżywczych, w tym również i wody, powinno być w diecie każdego z nas w ciągu doby (dane dostępne online na stronach www.izz.waw.pl oraz www.poradnikdlarodziny.pl).

Zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta wraz z wiekiem dzieci i młodzieży, również już wówczas, kiedy są w wieku szkolnym. I tak, na początku nauki w szkole, dzieci potrzebują 1600–1750 ml wody na dobę, a kiedy są w najstarszych klasach, ich zapotrzebowanie na wodę wzrasta aż o 250 ml (1 duża szklanka) dla dziewcząt i o 750 ml (3 szklanki) dla chłopców. Normy pokazują nam także, że zapotrzebowanie chłopców jest większe niż dziewcząt.

Dlaczego ważna jest odpowiednia ilość wody każdego dnia?

W Instytucie Żywności i Żywienia opracowano Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży wraz z 10 zasadami i komentarzami. Piramida i zasady z nią związane mają na celu pomoc w prawidłowym rozwoju dzieci i młodzieży oraz zachowaniu zdrowia. Podkreślono w nich, że woda jest uniwersalnym napojem zmniejszającym pragnienie, oraz że jest jednym z niezbędnych składników pokarmowych, który trzeba dostarczać organizmowi regularnie i w odpowiednich ilościach. Jej niedobór szybko prowadzi do odwodnienia i związanego z tym gorszego samopoczucia, osłabienia organizmu, mniejszej zdolności do koncentracji uwagi w przyswajaniu nowych wiadomości.

Jakie napoje są najbardziej polecane dla dzieci i młodzieży?

Instytut Żywności i Żywienia w zaleceniach dla dzieci i młodzieży podkreśla, aby pamiętać o piciu co najmniej 6 szklanek wody dziennie – zarówno do posiłków, jak i między posiłkami. Warto wiedzieć, że woda zawarta jest również w spożywanych produktach i potrawach (np. w warzywach, owocach, zupach). Do picia poleca się także napoje mleczne (mleko, jogurt, kefir, maślankę), słabą herbatę, herbatki owocowe i ziołowe, soki warzywne i w mniejszej ilości, soki owocowe.

IŻŻ zwraca uwagę, że soki, które nie zawierają dodatku cukru, mogą być korzystnym elementem codziennej diety dzieci i młodzieży pod warunkiem właściwego zbilansowania tej diety. Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami, dzieci w wieku 4–6. lat mogą spożywać dziennie do 170 ml, a od 7. r.ż. – szklankę soku owocowego dziennie (do 230 ml).

Jakie napoje nie są zalecane?

W zasadzie szóstej IŻŻ podkreślono, że cukier i słodycze oraz słodkie napoje nie dostarczają niezbędnych składników odżywczych, a ich spożywanie sprzyja powstawaniu nadmiernej masy ciała. Ponadto przyczyniają się do rozwoju próchnicy. Słodycze warto zastąpić owocami lub niesolonymi orzechami i nasionami. Najlepiej wyeliminować bądź znacznie ograniczyć spożycie słodkich napojów.

Ile cukru i „pustych” kalorii można „zaoszczędzić” rezygnując z picia słodkich napojów?

100 ml większości słodkich napojów (np. wody smakowe, napoje typu cola) zawiera 4−10 g cukru, co oznacza, że w jednej szklance (250 ml) tych napojów jest 10−25 g cukru, czyli 2−5 łyżeczek. Jedna szklanka (250 ml) wody smakowej, napoju typu cola i wielu innych słodkich napojów, zawiera 10−25 g cukru, co oznacza 40−100 „pustych” kalorii.

Pijąc 1 szklankę tych napojów dziennie

• przez tydzień spożywamy 280–700 „pustych” kalorii

• przez miesiąc spożywamy 1200–3000 „pustych” kalorii

• przez rok spożywamy 14640–36600 „pustych” kalorii

Ważne zadanie dla rodziców – dajmy dobry przykład naszym dzieciom, w całej rodzinie wybierajmy wodę zamiast słodkich napojów

Kochamy nasze dzieci i chcemy dla nich jak najlepiej. Pragniemy, żeby naszym dzieciom udało się zrealizować ich marzenia, bo nam nie zawsze się to udawało. Zastanówmy się, czy jako rodzice jesteśmy równie mocno zaangażowani w troskę o zdrowy styl życia naszych dzieci, w ich odpowiednie odżywianie, czy wpływamy na wyrabianie zdrowych nawyków żywieniowych u naszych pociech? Dajmy im przykład, i my jako rodzice również wybierajmy wodę zamiast słodkich napojów. Wprowadźmy taką modę w naszej rodzinie.

Zadanie dla dzieci

Zadzwońcie do swoich dziadków i zapytajcie, ile wypili dziś wody i poproście, aby pili ją kilka razy dziennie każdego dnia, bo oni też jej potrzebują i zachęćcie, aby wybierali wodę zamiast słodkich napojów. Dziadkowie dbają o was i wy w ten sposób możecie zadbać o nich.