Home » Back to school » Zadbaj o drugie śniadanie swojego dziecka
back to school

Zadbaj o drugie śniadanie swojego dziecka

drugie-sniadanie-dziecka
drugie-sniadanie-dziecka
mgr inż. Aleksandra Cichocka

Mgr Aleksandra Cichocka

Dietetyk, autorka wielu książek na temat diety, w tym takich bestsellerów, jak: Dieta DASH w teorii i zastosowaniu (Wyd. Medyk, Warszawa 2021) oraz 100 przepisów dla diabetyków (Wyd. Medyk, Warszawa 2021)

Niedługo nasze dzieci wrócą z wakacji wypoczęte, wyhasane i pełne energii. Chcemy, żeby tej energii wystarczyło im jak najdłużej, pomoże im w tym zdrowe odżywianie, ruch najlepiej na świeżym powietrzu, ale także w domu np. taniec do ulubionej muzyki, czy wspólna rodzinna gimnastyka. Dbajmy też, aby dzieci wysypiały się, bo wtedy mózg odpoczywa i pomagajmy im w przezwyciężaniu stresujących sytuacji.

Dlaczego krzewienie zdrowych nawyków żywieniowych istotnie wpływa na rozwój dziecka?

Dla prawidłowego rozwoju dziecka ważne jest wprowadzanie w rodzinie zdrowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat dziecka. Dieta urozmaicona, zawierająca wartościowe produkty, pomaga pokryć w pełni zapotrzebowanie na białko, węglowodany, zdrowe tłuszcze, w tym omega-3, witaminy, składniki mineralne, błonnik, a tym samym zapobiega ich niedoborom w organizmie.

Dodatkowo pozwala zachować odpowiednią masę ciała, prawidłowy rozwój fizyczny, sprzyja odporności, pomaga utrzymać w dobrej kondycji miliardy komórek mózgu, korzystnie wpływa na dobry sen, dający wypoczynek. Sprawia, że dziecko patrzy optymistycznie na życie, łatwiej jest dziecku przezwyciężać różne trudności, jest bardziej radosne i przyjazne. Wspomaga organizm w okresach klasówek, egzaminów, poprawia koncentrację, pomaga w nauce i przezwyciężaniu stresu, sprzyja powstawania substancji (serotoniny i noradrenaliny) kojących i uspokajających układ nerwowy, zapobiega między innymi: kłopotom z przewodem pokarmowym, zaparciom, niedokrwistości (anemii), próchnicy zębów.

Jaki jest wpływ produktów mlecznych na rozwój dziecka?

Mleko i produkty mleczne są głównym źródłem wapnia w diecie, doskonałym źródłem wysokowartościowego białka, witamin B2 i B12, dostarczają także: niacynę, witaminę B6, kwas foliowy, witaminę A oraz składniki mineralne: potas, magnez i cynk.

Wapń najlepiej jest wchłaniany u dzieci i młodzieży i u nich jest on najintensywniej wbudowywany w kości. Ważne jest zbudowanie jak największej szczytowej masy kostnej, im będzie ona większa, tym mniejsze jest ryzyko osteoporozy w wieku dojrzałym. Wapń wpływa także na prawidłowy rozwój zębów. Jest konieczny do prawidłowej pracy serca. Odpowiednia jego ilość, wspólnie z odpowiednią ilością potasu, magnezu i błonnika (czyli dieta o nazwie DASH), sprzyja utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, zmniejsza ryzyko rozwoju nadciśnienia, a także cukrzycy typu 2. Dieta DASH wraz z dietą śródziemnomorską zostały uznane przez międzynarodowych ekspertów za najzdrowsze diety świata.

Jaką rolę odgrywa pożywne i pełnowartościowe śniadanie w prawidłowym funkcjonowaniu dziecka na zajęciach lekcyjnych?

Zjadanie pierwszego i drugiego śniadania jest szczególnie ważne u dzieci. Prawidłowo skomponowane pod względem odżywczym jest niezbędne do właściwego rozwoju organizmu. Pełnowartościowe śniadanie dostarcza niezbędną energię oraz składniki odżywcze na początek dnia w domu i w szkole. Codzienne spożywanie śniadania pozytywnie wpływa na koncentrację uwagi w czasie lekcji i zdolność do nauki w szkole.

Czy jogurty mogą być zdrową alternatywą drugiego śniadania dla dziecka w wieku szkolnym?

Jogurt i inne napoje mleczne, najlepiej naturalne, na drugie śniadanie to bardzo dobry pomysł. Zawarty w nich wapń jest dobry na „przewietrzenie” szarych komórek, jest on bowiem potrzebny do prawidłowego przewodzenia impulsów nerwowych, sprawiających, że dziecko poczuje się odświeżone i uspokojone i z nową energią i koncentracją będzie przyswajać wiedzę na lekcjach. Z kolei kwas foliowy zawarty w jogurcie zwany jest „witaminą optymizmu”, co przydaje się przed klasówką czy odpytywaniem. Jogurt, jak i inne fermentowane napoje mleczne, które zawierają żywe kultury bakterii, usprawniają pracę przewodu pokarmowego, zapobiegają zaparciom.


Pomysł na drugie śniadanie

Drugie śniadanie w formie jogurtu w saszetkach jest idealnym rozwiązaniem dla Twojego dziecka. To szybka i wygodna przekąska, którą z łatwością można spakować do szkolnego tornistra jako drugie śniadanie.

Next article